No beep, only beats

Loop en Tomorrowland willen gehoorbescherming normaliseren

Na een festivalweekend of het uitgaan een hardnekkige pieptoon horen? Niet echt de afterparty waar je van droomt. Toch ervaart bijna de helft van de Belgen dit. Meer nog: 45% denkt dat dit normaal is. De nood aan meer bewustwording rond het dragen van gehoorbescherming blijft groot, wijst nieuw onderzoek van Loop Earplugs uit*. Daarom bundelen het Belgische oordoppenmerk en Tomorrowland voor het tweede jaar op rij hun krachten met co-branded earplugs.

Tijdens het uitgaan of op een festival willen we de muziek in elke vezel van ons lijf voelen. En daar hoort een hoog volume bij. Of toch voor maar liefst zestig procent van de Belgen. In nieuw onderzoek van het Belgische Loop Earplugs gaven zij aan dat de muziek luid mag staan tijdens het feesten.

“Dat is niet onbegrijpelijk”, legt audiologe Karen Stalpaert uit. “Op fysiologisch vlak worden mensen opgewonden door luide muziek. Bovendien zou het ook de kracht hebben om een samenhorigheidsgevoel te creëren bij een grote groep mensen. Maar dat is uiteraard niet zonder risico, waarbij gehoorschade voorop staat. En niet te vergeten: de muziekbeleving na gehoorschade is nooit meer hetzelfde als voorheen. Wil je de muziek dus blijven horen en ervaren zoals de artiest het bedoelde? Dan is het beschermen van je gehoor een must.”

Helaas draagt slechts 7% van de onderzochte Belgen altijd gehoorbescherming. In Vlaanderen (37%) wordt doorgaans vaker gehoorbescherming gedragen ten opzichte van Wallonië (20%) en Brussel (20%). Vooral bij 15- tot 25-jarigen is het een probleem. 52% van hen heeft geen idee waar ze kwalitatieve oordopjes kunnen kopen. 63% heeft geen idee wat oordopjes efficiënt maakt tijdens het uitgaan. 

*Blijkt uit onderzoek van Loop Earplugs ism. Qualtrics. Onderzoek werd gehouden bij een steekproef van 1.092 respondenten.

 

Compromisloze muziekervaring

Om tegemoet te komen aan het gebrek aan kennis rond kwalitatieve oordopjes, slaan Loop Earplugs en Tomorrowland voor de tweede keer de handen in elkaar. Zowel op het festivalterrein en in de Dreamville met de Loop booth, als met een nieuwe speciale editie Loop x Tomorrowland Experience earplugs willen ze bewijzen dat een optimale festivalbeleving en muziekervaring ook veilig kunnen, zonder je gehoor in gevaar te brengen. Want 50% van de Belgen draagt niet proactief oordopjes wanneer ze uitgaan.

 

“Deze samenwerking met Tomorrowland zorgt ervoor dat we weer een stap dichter komen bij het doorbreken van het taboe rond het dragen van gehoorbescherming. Want het dragen van Loops moet even normaal worden als het dragen van een zonnebril. We willen aan de People of Tomorrow bewijzen dat het dragen van Loops geen belemmering is om voluit van het leven en de muziek te genieten.”— Dimitri O, co-founder Loop

Het stigma rond het dragen van gehoorbescherming zou de laatste twee jaar wel gedaald zijn, toch zijn er nog heel wat vooroordelen die getackeld moeten worden. Zo geeft 60% van de 15- tot 25 -jarigen aan dat oordopjes hun muziekervaring negatief beïnvloedt. 45% van de onderzochte Belgen omschrijft oordopjes als lelijk en niet sexy. 39% geeft wel toe dat ze oordopjes vaker zouden dragen als het bij ​ een ‘cool’ merk gekocht zou kunnen worden. Enter Loop Earplugs. 

MAGIE EN TECHNOLOGIE 

Loop en Tomorrowland zetten deze zomer voor de tweede keer hun schouders onder het doorbreken van het taboe rond het dragen van gehoorbescherming. Ongeëvenaarde coolheidsfactor? Check. Stijlvol design? Check. Comfortabel? Check. Perfecte geluidskwaliteit? Dubbel check. De Loop x Tomorrowland Experience earplugs hebben het allemaal. Bovendien neemt het design je helemaal mee in het festivalthema van 2023. 

Adscendo legt de magie en verwondering van Tomorrowlands ‘Great Library’ ​ vast. ​ De verhalen, de ervaringen, de avonturen en de muziek die deel uitmaken van de geschiedenis van het festival worden visueel vastgelegd. Dit vertaalt zich ook naar de special edition earplugs. Denk: subtiele verwijzingen naar zeldzaam perkament, inkt, boeken afgewerkt met een gouden randje. Dit in combinatie met de ingenieuze technologie van Loop Earplugs waarbij geluidsgolven binnenkomen via een akoestisch kanaal, filter en membraan. Hierdoor worden alle frequenties evenveel gedempt tot 18dB, waardoor we geluid op dezelfde manier beleven, alleen onder de grens dat gehoorschade zou kunnen veroorzaken.

 

De samenwerking valt onder Love Tomorrow, Tomorrowlands platform gewijd aan duurzaamheid, gezondheid en milieu op het festival en ver daarbuiten. De organisatie werkt nauw samen met Loop Earplugs om te sensibiliseren rond gehoorschade. Bijna de helft van de Belgen ervaart na het uitgaan een pieptoon. 45% denkt ook dat dit normaal is. Audiologe Karen Stalpaert:

“Het komt inderdaad vaak voor, maar dit is geen normaal fenomeen en zeker niet onschuldig. Doordat de pieptoon telkens weer verdwijnt, wordt het niet als een alarmsignaal beschouwd. Maar op dat moment is de tinnitus een teken van een overbelasting van je oor. Het gehoor is dan (tijdelijk) verminderd. Je lichaam zal alles in het werk stellen om deze schade te herstellen. Meestal lukt dit, maar bij veelvuldige blootstelling aan luide geluidsniveaus telt de schade op waardoor er op termijn permanente schade ontstaat.”

Loop en Tomorrowland willen deze normalisering tegengaan. Het veranderen van die mindshift startte vorig jaar voor de eerste keer bij de ‘People of Tomorrow’. “En met succes”, vertelt co-founder Maarten Bodewes. “We bereikten een publiek dat net zoals Dimitri en ik leven voor de muziek, die niet aan geluidskwaliteit willen inboeten, maar een vervelende pieptoon de volgende dag (en daarna) willen vermijden.”

 

Loop x Tomorrowland Experience earplugs (€29,95) is verkrijgbaar vanaf 20/6/2023 in de kleuren Gold Leaf en Obsidian Ink (Loop x TML 2022) ​ via loopearplugs.com en tijdens de Tomorrowland festival weekends 21-23 juli en 28-30 juli. 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loopearplugs

Over Loop
Loop is een Belgische scale-up die mensen meer controle wil geven over het geluid om hen heen via herbruikbare en aanpasbare oordopjes: ‘Live life at your volume’. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door de Antwerpenaren Maarten Bodewes en Dimitri O. De New York Times verkoos Loop tot ‘beste oordopjes voor concerten’, terwijl Rolling Stone magazine Loop rangschikte ‘onder de beste herbruikbare oordopjes voor slapen, studeren en het bijwonen van live concerten’. In 2022 verkochten ze meer dan 2 miljoen oordopjes, haalden ze een omzet van 40 miljoen euro en is het aantal werknemers aangegroeid tot meer dan 100 voltijdse medewerkers. Loop heeft hun hoofdkantoor in Antwerpen en hubs in Amsterdam, New York en Shenzhen.